Kada je na početku rata u Bosni i Hercegovini 1992. godine petnaestogodišnja Sarajka Lilijan Sulejmanović s majkom i još pet članova obitelji napustila rodni grad, mislila je da će se brzo vratiti i nastaviti gimnazijsko školavanje.
„Kao i većina ljudi koji su u ratu otišli iz ratne Bosne i Hercegovine, nisam ni slutila kako i gdje će se odvijati moj život“, kazala je Lilijan na početku razgovora sa predstavnicima Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH-Sektora za iseljeništvo.
Lilijan Sulejmanović je na sveučilištu u Oxfordu završila studij filozofije, politike i ekonomije, zatim i poslijediplomski studij iz filozofije. Od prvotne ideje da će se baviti akademskim radom, prevagnula je želja da se dokaže u „konkretnom“ biznisu, te je svoj poduzetnički duh razvijala kroz rad u strateškom menadžmentu i investiranju. Nakon nekoliko godina rada u Britaniji, na “Harvard Business School” je stekla MBA diplomu.
„Rad u i sa velikim kompanijama u Velikoj Britaniji i iskustvo koje sam stekla, omogućilo mi je da prije sedam godina utemeljim svoju malu, neovisnu stratešku konzultantsku kuću ‘Osvit’“, kazala je Lilijan i dodala da nikada nije prestala razmišljati na koji način bi svoje iskustvo mogla primijeniti u svojoj domovini Bosni i Hercegovini.
„Vjerujem da Bosna i Hercegovina ima veliki potencijal za razvitak kroz poduzetništvo. Jako smo bogati različitim resursima i imamo obrazovanu radnu snagu. S obzirom na to da je zadnjih godina u fokusu moga interesiranja zdrava hrana, a primijetila sam da u našim trgovinama ima jako mali izbor zdravih maloprocesiranih proizvoda, s mojim poslovnim partnerom u Bosni došli smo na ideju pokrenuti proizvodnju energetskih pločica (energy bars). Uz puno napora, ali i volje i želje, utemeljili smo prvi bosanskohercegovački brend energetskih pločica, BarDo, koji je dobio i podršku USAID ‘Diaspora Invest’ programa. BarDo pločice proizvedene su bez ikakve termičke obrade i bazirane samo na suhom i orašastom voću i začinima, sa dodatkom meda i tamne čokolade. Naša proizvodnja je u Sarajevu i trenutačno imamo tri uposlena radnika. BarDo brend, samim svojim imenom, osmišljen je kao autentično naš proizvod i do sada smo doista zadovoljni reakcijom kupaca na bh. tržištu“, kazala je Lilijan.
Kada je proizvod već bio gotov i zaboravljene sve poteškoće u svezi s registracijom kompanije, tada, kako nam je kazala Lilijan, predstoji „borba“ kako ih plasirati na tržište.
„U početku teško smo pronalazili distributera, jer nam nisu vjerovali, ali ih donekle i razumijem jer ovaj proizvod nije baš tako masovno tražena roba u Bosni i Herecgovini. Ipak, nismo odustajali i kroz podršku našeg distributera Didaco, danas se BarDo počinje nalaziti na policama velikog broja trgovinskih lanaca diljem zemlje“, kazala je Lilijan.
Iako je Lilijan Sulejmanović sa svojim poslovnim partnerom u Sarajevu nailazila na poteškoće u utemeljenju brenda i pokretanju kompanije, pa i plasiranju svog proizvoda, tijekom razgovora to nije isticala u prvi plan.
„Investiranjem u Bosnu i Hercegovinu, utemeljenjem kompanija, dijaspora može značajno mijenjati principe poslovanja ovdje, razvijati domaće brendove sa iskustvom razvijenijih tržišta, a u suradnji s domaćim stručnjacima, i pokazati da se ovdje može investirati. Svake godine dolazim u Bosnu i Hercegovinu i zadnjih dvije godine zamjećujem da je općenito interesiranje za ulogu dijasporu u razvitku postalo veće“, kazala je Lilijan.
Pitali smo je surađuje li s organizacijama iseljenika iz Bosne i Hercegovine u Velikoj Britaniji.
„Nama u Velikoj Britaniji, bez obzira na to što naša dijaspora u ovoj zemlji nije velika, nedostaje jedan organiziran pristup baš za tu vrstu poslovnih veza, jedno mjesto gdje se možemo povezati, informirati i dijeliti informacije koje imamo vezano za profesionalne djelatnosti. Zato smo, moja prijateljica i ja, utemeljile udrugu „Britansko-bosanskohercegovačkih profesionalaca (ABBHPRO), i vidimo sve veće interesiranje za takvu vrstu udruga osobitu među mladima. Naši članovi dolaze iz širokog spektra gospodarstva, od financija i prava do marketinga, medija i informatičke tehnologije te su ujedinjeni u želji da izgrade uspješnu bh. zajednicu u Velikoj Britaniji“, kazala je Lilijan Sulejmanović i dodala da je njihova misija povezati i podržati sve one koji žele razvijati profesionalne veze s Bosnom i Hercegovinom.
Neizbježno je pitanje kako privući mlade ljude u iseljeništvu iz Bosne i Hercegovine u zemlju njihovog podrijetla.
„Ono što postoji kod mladih ljudi u dijaspori je emotivna vezanost za Bosnu i Hercegovinu. Svi zajedno moramo raditi na stvaranju povoljnog ozračja u našoj zemlji da na neki način tu emociju pretvorimo u konkretne veze koje omogućuju prijenos znanja i otvaranje novih puteva za zajednički rad. Ono što ja vidim kao prvi korak za privlačenje mladih je uvezivanje i informiranje na koji bi način mogli postati dio priče o pozitivnom razvitku Bosne i Herecgovine“, kazala je Lilijan Sulejmanović.