Мајда Туркић, рођена Зеничанка, студирала је на Akademie der bildenden Künste Wien, Аустрија у класи проф. Петер Коглера Visual Communication и Марине Гржинић Post-conceptual Art 2010. Од 2007. до 2008. гостујући је студент на Bezalel Academy у Јеруcалему, гдје је њен развој фокусиран на филм на одсјеку за Visual and Material Culture.
У свом раду се служи специфичним методолошким и теоријским приступом који се рефлектује кроз умјетникову унутрашњу перспективу и пропитивање социо-историјских и антрополошких односа. Истраживање на феномену зидова као “архитектонским објектима” одводи је у Берлин и Рим, гдје уз подршку Министарства културе Аустрије ради на умјетничким и истраживачким пројектима. Данас је докторски кандидат на тему “Промишљање новог тренда урбанизације у Босни и Херцеговини: послијератна реконструкција и потрага за изгубљеним идентитетом” на Akademie der bildenden Künste Wien, у класи проф. Кристиан Кравагна.
Због везе са архитектуром њени фотографски радови фокусирани су на архитектонске објекте, као и студијске теме. Излагала је самостално и колективно у Берлину, Бечу и Израелу. Као кустос организује изложбе, самостално ради као кустос, концептуални арт фотограф и умјетнички критичар. Такође, од 2014. године сарађује са Универзитетом у Иоwи гдје је гостујући предавач, те је уз њихову подршку реализовала запажене умјетничке пројекте.
У сарадњи са БХАААС-ом планирате да реализујете програм размјене умјетника између САД и БиХ, односно да умјетнике из Њујорка и Балтимора доведете у Мостар и обратно. Можете ли нам рећи нешто више о овом пројекту?
БХАААС жели да оснажи своје чланове на пољу умјетности и културе, дајући им неопходну институционалну подршку, али такође жели да реализују нове пројекте који би били конструктивни за БиХ. Због оваквог њиховог јасног циља, а и здраве и флуидне комуникације са водством БХАААС успјели смо да започнемо комуникацију и прелиминарне планове, а с циљем креирања програма размјене умјетника између БиХ и САД, по принципу “Artists-in-Residence” програма. Овај програм би омогућио умјетницима БиХ посјету Њујорку, за сада, у трајању од неколико мјесеци, и обратно – тј. студијски боравак умјетника из САД у БиХ.
Тренутни први корак јесте да доведемо умјетнике из САД и да бораве неколико мјесеци у Мостару у сарадњи са Херцеговина музејом. Примјерице, остварила сам сарадњу са директорицом “Artists-in-Residence” програма у Њујорку (Бруклин) и радимо на развоју програма за сљедећу годину. Ситуација са Ковидом-19 ће, наравно, захтијевати одређене прилагодбе, али с обзиром на наш велики ентузијазам, свестраност и стручност медицинских чланова БХАААС-а, сигурни смо да ћемо сваком умјетнику пружити јединствено искуство које ће помоћи у јачању њихове каријере.
Принцип програма јесте да се омогући више професионалних и едукативних размјена за академске умјетнике, те тако оснажи њихов рад и сарадња са галеријама/галеристима, музејима, колекционарима у Америци. Млади умјетници се неријетко суочавају са административним тешкоћама у контактирању посредника за промовисање и продају њихових радова, те је циљ нашег програма да их у том смислу оснажимо.
Важно је истаћи да је један од наших циљева да сваки умјетник/умјетница буде стипендиран од стране локалних и интернационалних грантова, у чему је оваква институционална подршка БХАААС-а врло важна код аплицирања на исте.
Боравак умјетника из Америке у БиХ ће имати локални значај њиховим укључењем у заједницу путем активности који ће организовати стручни тим БХАААС, Херцеговина музеј, ICOM-a (International Council of Museums) и других будућих партнера у овом програму.
Кроз задњих 25 година, показало се да је териториј БиХ богат умјетницима који су остварили интернационални реноме, а у чему су им помогли стипендије и гостујући боравци у културним институцијама, музејима, галеријама Западне Европе и Америке. Нажалост програми који су у могућности да спонзоришу овакве размјене су јако ограничени, те већина умјетника не добије прилику да се афирмише на интернационалном нивоу.
Ваша платформа за подршку академским умјетницима у БиХ и њихов развој требала би осигурати већу шансу за излагање њихових радова и презентацију јавност. Имате ли подршку у реализацији овог пројекта домаће академске заједнице?
Управо сарадња са Херцеговина музејом и његовим локалним партнерима, попут Универзитета “Џемал Биједић” и ICOM (International Council of Museums), гарант нам је успјешности реализације и одрживости овог програма у Босни и Херцеговини.
И за крај, који су ваши будући планови: нови пројекти, сарадње, стварање умјетничких циклуса, изложбе…. ?
Првенствено се сматрам кустосем, предавачем и организатором изложби. Тренутно сам у посљедњој фази израде докторске дисертације на Академији примјењених умјетности у Бечу. Мој тренутни истраживачки и умјетнички фокус је повезан са постколонијалним контекстом, те са својим ментором Кристан Кравагном планирам да реализирам изложбу у Аустрији везано за овај рад, али и да сарађујемо са другим умјетницима чији је умјетнички контекст повезан са постколонијалним дискурсом.
Извор: бхааас.орг