Интервју са Заимом Пашићем – предсједником БХЦАЦ-а
Господине Пашићу, реците нам шта се догађало у БХЦАЦ-у откако је KОВИД-19 погодио Уједињено Краљевство?
Од самог почетка БХЦАЦ је слиједио упуте јавног здравства и владе УК на тај начин да смо подузели све мјере како би заштитили наше особље, волонтере, кориснике услуга, животе људи и наше националне здравствене услуге (НХС). У практичном, од 17. марта 2020. године смо се пребацили на такозвани “remote working”. То јест наше професионално особље је наставило радити, од куће, пружајући информације, савјете, заступања и практичну помоћ путем телефона, док су све остале активности до даљњег обустављене. На сву срећу електронски системи и технологија организације су омогућили да и даље радимо и помажемо људе без обзира на то што је УК под “lockdown”.
Приоритет БХЦАЦ је био рањива и КОВИД-19 рискантна група корисника услуга, то јест они преко 70 година те координирани одговор на КОВИД-19 с локалним организацијама цивилног друштва којег води Лондонска општина Брент с циљем пружања адекватне и брзе помоћи свим грађанима. То је резултирало да је БХЦАЦ у Брент КОВИД-19 Response – Culture & Community Group. Наше професионално особље је редовито правило телефонске позиве старијим корисницима услуга како би пратили промјене код њих и пружили им адекватну помоћ. Истовремено су подносили извјештаје с прве линије опћини Брент како би се усмјерила помоћ тамо гдје је била потребна. На примјер, поред локалних банака хране општина Брент је поставила Хаб за доставу њихових пакета хране јер су потражње и потребе грађана биле огромне. Према Уреду за националну статистику општина Брент је једна од најсиромашнијих општина у Енглеској и КОВИДОМ-19 једна од највише погођених општина Лондона. Притисак на наше услуге из дана у дан се повећавао, јер смо једина организација у Лондону која подржава сиромашне и маргинализоване Лондончане са западног Балкана. Већина их говори врло мало или никако енглески, живе сами и овисе о нашој услузи и подршци.
Такође, биљежили смо пораст потражње за нашим савјетодавним услугама по питању социјалних примања и стамбених проблема од шире локалне заједнице, нарочито оних који су остали без посла или су се нашли у незаконитом избацивању из стана. Надаље, недостаје им дигиталних вјештина што их спречава да путем Интернета подносе захтјеве за “Universal Credit” и друга права од владе. Уз све то, забиљежили смо пораст потражње локалних становника за хитним пакетима хране. За период март-мај 2020. имали смо 47% више потражње за храном у односу на претходни квартал. БХЦАЦ дјелује као референтни агент за Surfa NW London Food bank, Ealing Food Bank, има приступ мрежи банака хране кроз цијелу Енглеску и може издати електронске бонове за пакете хране.
С тим у вези, ако ми дозволите искористио би прилику да обавијестим све чланове босанскохерцеговачке заједнице који живе у Енглеској, без обзира гдје се налазе у земљи а који су остали без примања или су у тешкој финансијској ситуацији, а потребни су им пакети хране, да нам се обрате позивом на број 020 8459 4201, понедјељком и уторком између 9:00 – 13:00 и 14:00-17:00 сати.
Да ли социјална изолација има значајан утицај на рањиву скупину ваших корисника услуга с простора западног Балкана?
На наше пријатно изненађење, у комуникацији с њима закључили смо да су поприлично отпорни. Један од фактора који им иде у корист је да су се они навикнути на живот у изолацији јер тако живе откако су стигли у УК. Оно што их забрињава је неизвјесност ситуације и брига за њихову породицу. Неки су казали да их тренутна ситуација подсјећа на искуства из рата, а неки чак и горе јер у рату су знали одакле гранате падају док је коронавирус невидљиви непријатељ. Без обзира, они су сви добро и то нас посебно радује.
Са којим се проблемима сусрећу ваши клијенти из шире локалне зајднице?
Тешко је пренијети ширину питања са којима се наше професионално особље суочава свакодневно. Многи људи које подржавамо су изгубили посао, 5 седмица чекају на прве уплате Universal Credit-a, присиљени су на изолацију или су бескућници или на ивици бескућништва.
Знатан је све већи број породица које постају сиромашне с врло мало или нимало финансијске потпоре и / или приступа храни. Међу најпогођенијима су мигранти. На примјер, три члана породице, укључујући бебу, преживљавају од 74,35 фунти седмично, што је накнада за једну незапослену особу. Једна самохрана мајка чији је муж преминуо од КОВИД-19 нема приступ јавним средствима, а она и њено двоје дјеце немају никакав новац јер је супругов плаћени посао био једини извор прихода ове породице. То значи да ће дјеца из ових породица вјеројатно осјетити глад. Многи људи који приступају нашим услугама једноставно немају приступ ресурсима да би се пријавили или затржали помоћ. Наше услуге даљинског савјетовања и подршке за бенефиције дјелују као животна линија за најугроженије и изолиране локалне становнике и радимо све што можемо да пружимо савјет и подршку телефоном јер се многи корисници морају самоизолирати, немају породичну подршку, дигиталне вјештине и/или једноставно не знају како користити владин систем социјалне помоћи.
Шта слиједи за БХЦАЦ?
Чини се да је доба откако је КОВИД- 19 погодио УК, БХЦАЦ-ов одговор на шире утјецаје коронавируса у многочему је тек почео … Утјецај КОВИД-19 погоршава ситуацију постојећих корисника, а наша је забринутост да ће то гурнути многе у даљњу искљученост и сиромаштво. Уз неизвјесност с КОВИД-19 и чињеницу да се људи не могу вратити послу и уобичајеном животу без приступа одговарајућој и пуној подршци, очекујемо да ће се стање људи погоршавати. То значи повећање сиромаштва, бескућништво, немогућност приступа основној храни и услугама, повећање дуговања и притисак на организације као што је БХЦАЦ, локалне општине, Завод за рад и пензију (ДWП) и НХС. Убрзо ће Хаб општине Брент с пакетима хране бити укинут. Организације које издају бонове за храну, а БХЦАЦ је једна од њих и банке хране мораће се носити с цунамијем од додатне потражње. Штовише, ми у БХЦАЦ очекујемо још више захтјева за помоћ по питању социјалних примања. Подношење захтјева за незапосленост и накнаде већ су на рекордним нивоима, економски пад ће очито трајати више мјесеци, ако не и година. Да бисмо одговорили на ову кризу, ми у БХЦАЦ-а тренутно радимо на осигуравању ресурса како би повећали капацитете професионалног особља и одговорили на потребе шире Брент заједнице. У међувремену, блиско сарађујемо са општином Брент и локалним организацијама цивилног друштва како бисмо осигурали да је наш одговор добро координиран, да се рад не дуплицира и да се учини више на рјешавању проблема у заједници.
Да ли општина Брент препознаје допринос БХЦАЦ-а?
Наравно, признање рада БХЦАЦ-а је и шире. Градоначелник општине Брент Cllr. Ernest Ezeajughi нам је прошле седмице упутио признање у којем се искрено захваљује БХЦАЦ тиму за све што су урадили. У наставку признања стоји да невјеројатан рад БХЦАЦ тима сада и у будућности користит ће генерацијама које долазе и неће бити заборављен. Поред овог признања, добили смо и писмо замјеника поручника општине Хамерсмит & Фулхам, госп. Kevin McGrath DLA OBE у којем стоји да се рад БХЦАЦ много цијени, посебно у ова бурна времена те да су рад БХЦАЦ и подршка њиховој општини у овом периоду примјер свега што је добро о нашим заједницама и Лондону.
Господине Пашићу, хвала вам на промоцији доброг из босанскохерцеговачке заједнице у УК и хвала на издвојеном времену за овај интервју.
БОСАНСКОХЕРЦЕГОВАЧКИ САВЈЕТОДАВНИ ЦЕНТАР (БХЦАЦ) У ЛОНДОНУ