Етномузикологиња Јасмина Талам, професорица на Музичкој академији у Сарајеву, 2018. године је била гостујућа истраживачица на Свенскт висаркив (Центар за шведску фолк музику и јазз истраживања). У мају прошле године проф. др. Јасмина Талам добила је стипендију за постдокторско истраживање из области фолклорних студија. Јасмини је диплому уручио краљ Карл XВИ Густав на свечаној церемонији одржаној 2. 5. 2018. године у Бернадоте библиотеци у дворцу у Штокхолму.
Током боравка у Шведској водила је истраживање на терену међу Босанцима. Пројект је финансирао Бернадоте програм при Краљевској академији Густавус Адолпхус за шведску народну културу.
У фокусу пројекта су била босанска удружења и њихово организовано стварање музике. Кроз свој рад, Талам је направила свеобухватан опис босанске музике и плеса у Шведској ослањајући се на музичаре, стилове, жанрове, музичке групе и дворане.
Примијенивши шире разумијевање босанске музике, што је занимљив и драгоцијен приступ, она избјегава замку дефинције “босанства” као чисто етничке категорије. Талам укључује термине “музика из Босне” и “музика коју практикују Босанци”, што такођер значи да прва категорија укључује босанску музику коју изводе небосанци, а друга категорија укључује музику која није представљена као “типично” босанска.
Суштинско запажање у њеном истраживању јесте колико су музика и плес били важни у успостављању босанских удружења у Шведској. Талам запажа да су формирање музичких и плесних група били међу првим друштвеним активностима које су босанске избјеглице започеле када су стигле у Шведску.
Групе формиране око ових активности још увијек су језгро босанских удружења и такођер су оно што их је одржало заједно током година. Друга важна рефлексија је да је музички жанр севдалинке постао суперирораном и инклузивном музичком категоријом у Шведској која симболизује “босанство” у много изражајнијем смислу него је то икада чинило у Босни.
Књига у ПДФ формату доступна је на овом линку
.
Преузето: Моја БиХ